.

Om Coachning

Coachning är en professionell relation mellan individer (coach och klient) där den ena coachar den andra att nå personliga och/eller professionella mål på ett effektivt sätt. I coachningen utgår jag från att vara och en är expert i sitt eget liv och har de bästa svaren inom sig själv. Jag utgår också från att alla har den kraften som krävs för att förändra det klienten vill. I coachning fokuserar vi på lösningar och möjligheter och vi försöker ta fram det utifrån var och ens unika perspektiv. 


Syftet med coachning


Kärnan i coachning är att utveckla människor, att använda sig av en process och en metod och att klargöra vem som har ansvaret för förändringen. Syftet med coachningen är att frigöra potential hos klienten jag coachar, vilket betyder: 


  • Öppna upp för nya möjligheter
  • Hitta svar, inre motivation och mening
  • Medvetandegöra och ta bort hinder
  • Ge stöd och fokus
  • Skapa resultat 

Med andra ord är coachning ett effektivt verktyg som hjälper oss att utveckla det vi tänker, känner och gör, men också den vi är - allt i syfte att skapa mening och resultat. 


Nycklar för bra coachning


Jag använder aktivt lyssnande, har en nyfikenhet att förstå och med olika verktyg och frågor för att klargöra nuläget, vilket det önskade läget är samt vägen dit med möjligheter och olika hinder att komma över. Jag ser till hela klientens situation och därifrån börjar resan. Jag ställer frågor och klienten har svaren, det stimulerar att bygga upp en god självkänsla och stärker förmåga att ta ut färdriktningar i olika situationer som leder till det önskade läget. Jag stödjer klienten att hitta svar och att våga förverkliga dem. 


De 11 coach kompetenserna


  • Etik och professionalitet
  • Förtroende och närhet
  • Aktivt lyssnande
  • Direkt kommunikation
  • Utforma handlingar
  • Framsteg och ansvarstagande
  • Coaching överenskommelse
  • Coaching närvaro
  • Kraftfulla frågor
  • Skapa medvetenhet
  • Planera och sätta mål






Post